Overlevering og ibruktagelse av bygget eller anlegget

Prosjektet er ikke nødvendigvis avsluttet selv om byggearbeidene er unnagjort. Etter byggearbeidene og eventuell prøvedrift skal prosjektet formelt overleveres byggherre.

Publisert: 18. okt 2019, Sist endret: 14. nov 2019

Andre betegnelser brukt på denne fasen

Forsvarsbygg

Gjennomføringsfase 3 – Overlevering

Reklamasjonsfase

Statsbygg

Avslutte

Oslo kommune

Overtagelse og overlevering

Overlevering består av følgende faser:

  • Prøvdedrift: Test av driftsystemer og funksjonalitet
  • Overtakelse: Gjennomføring av overtakelsesbefaringer og signering av overtakelsesprotokoller.
  • Reklamasjon: Oppfølging av leveransene med sikte på å avdekke eventuelle mangler slik at rettigheter ivaretas og at sikkerhetsstillelsen ikke frigis for tidlig.

Roller og ansvar i overlevering og garantiperiode

Prosjektleder

Noen av prosjektlederes viktigste oppgaver i overtagelsefase og garantiperiode

  • Sikre at nødvendig sluttdokumentasjon og tillatelser foreligger før bygget tas i bruk
  • Gjennomføre sluttbefaringer og sluttoppgjør

Prosjekteier

Noen av prosjekteiers viktigste oppgaver i overtagelsesfase og garantiperiode

  • Godkjenne prosjektleders anbefalinger i tilfelle uenigheter om sluttprodukt og oppgjør, samt eventuelle rettslige prosesser
  • Godkjenne overtagelse og sluttoppgjør basert på sluttbefaringer/1-årsbefaring
  • Følge opp eventuelle driftskontrakter og garantisaker
  • Godkjenne prosjektets sluttrapport

Kontraktsansvarlig /-forvalter

Noen av kontraktsforvalters hovedoppgaver i overtagelsesfasen

  • Dokumentere alle leveranser er i tråd med kontrakt og eventuelle avvik
  • Bistå i utarbeidelse av sluttrapport og benytte erfaringer inn i senere anskaffelser

Juridisk veileder / -ansvarlig

Noen av juridisk ansvarliges hovedoppgaver i overtagelsesfasen

  • Bistå prosjektleder i sluttoppgjør og byggherres representant i eventuelle rettslige oppgjør rundt pris eller kvalitet på sluttprodukt. 

Huskeliste

  • Husk å involvere driftspersonale i overtagelse og garantifasen slik at disse kjenner forutsetninger for ulike komponenter og funksjonalitet. Dette sikrer bedre drift og bedre forutsetninger for å vurdere om behov for utbedring er garantisak eller ikke
  • Sikre at all nødvendig FDV-dokumentasjon blir overlevert
  • Foreta sluttvurderinger av anskaffelsen og oppdater etter en periode i drift - Dette gir gode innspill til forbedrede anskaffelser i framtiden

 

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

Hjelp oss å bli bedre
*