Oppstart av før-kommersiell anskaffelse

I oppstartsfasen er det viktig at du bruker tid på å definere utfordringen på en klar og tydelig måte. Det er denne utfordringen som leverandørmarkedet skal komme med løsningsforslag på.

Publisert: 12. Mar 2018, Sist endret: 06. jul 2018

Suksesskriterier

  • Forståelse av «hvor skoen trykker» hos brukere og interessenter
  • Beskrivelse og avgrensning av problemstillingen som den før-kommersielle anskaffelsen skal løse
  • Definisjon av effektene virksomheten ønsker å oppnå gjennom den før-kommersiell anskaffelsen

Aktiviteter

  • Avklare behov
    • Lage interessentanalyse
    • Involvere brukere
    • Kartlegge eksistrende infrastruktur (for eksempel IT-systemer, bygningsmasse) og spesifikasjon av krav/ønsker til løsning
  • Samarbeide med forskningsmiljøer for å utvikle ny kunnskap om utfordringen/behovet
  • Avgrense problemstillingen
  • Beregne og synliggjøre gevinstpotensialet for å sikre deg at utviklingsarbeidet står i forhold til investeringene. Foreta en gevinstanalyse som synliggjør:
    • Økonomiske gevinster hvis utfordringen blir løst. For eksempel: "kommunen vil spare"
    • Økonomisk besparelse av en løst utfordring
    • Økt nytteeffekt hos brukerne
    • Mulige negative konsekvenser
  • Lage en plan for dialogaktiviteter og videre fremdrift

Husk!

  • Ha fokus på både erkjente og ikke-erkjente behov hos ulike brukergrupper
  • Sørg for å forstå behovene til alle interessenter godt, slik at du kan prioritere riktig mellom ulike krav som oppstår
  • Husk å kartlegge ressurser og kompetanse i egen virksomhet, slik at du vet hvilke behov som kan løses med interne ressurser og hvilke som kan løses med eksterne ressurser
  • Vær oppmerksom på håndtering av personsensitiv informasjon om ulike brukere
  • Legg til rette for en mest mulig åpen prosess, slik at du unngår inhabilitet i forhold til leverandører som eventuelt deltar i oppstartsfasen

Deldette

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?
*