Oppstart av plan- og designkonkurranse

I oppstartsfasen er det viktig at du bruker tid på å definere utfordringen på en klar og tydelig måte. Det er denne leverandørmarkedet skal komme med løsningsforslag på.

Publisert: 23. Apr 2018, Sist endret: 18. okt 2018

Suksesskriterier

  • Du har synliggjort ditt behov og oppnådd en forståelse av «hvor skoen trykker» hos brukere og interessenter
  • Problemstillingen er beskrevet og avgrenset mot hva anskaffelsen skal løse i form av en plan/et konsept/design
  • Du har definert effekter som virksomheten ønsker å oppnå gjennom plan- og designkonkurransen

Aktiviteter

  • Foreta behovsavklaring
    • Avdekke brukerbehov
    • Interessentanalyse
    • Kartlegge eksisterende infrastruktur og teknisk plattform (for eksempel IT-systemer, bygningsmasse) og spesifikasjon av krav/ønsker til løsning
  • Avgrense problemstillingen
  • Lage en plan for markedsdialog og videre fremdrift

Husk!

  • Ha fokus på både erkjente og ikke-erkjente behov hos ulike brukergrupper
  • Sørg for å forstå behovene godt til alle interessenter, slik at du kan prioritere riktig mellom ulike krav som oppstår
  • Husk å kartlegge ressurser og kompetanse i egen virksomhet, slik at du vet hvilke behov som kan løses med interne ressurser og hvilke som kan løses med eksterne ressurser
  • Vær oppmerksom på håndtering av personsensitiv informasjon om ulike brukere
  • Legg til rette for en mest mulig åpen prosess, slik at du unngår inhabilitet i forhold til leverandører som eventuelt deltar i oppstartsfasen

Deldette

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?
*