Markedsplass for skytjenester

Det skal etableres en markedsplass for skytjenester.

Publisert: 09. aug 2019, Sist endret: 12. Mai 2020

Markedsplassen skal gjøre det enklere for virksomhetene å anskaffe sikre, lovlige og kostnadseffektive skytjenester. Den skal gi tilgang til avtaler og gi oversikt over tilbudet i markedet, prosesstøtte i anskaffelsesprosessen, og støtte til sikkerhets- og risikovurderinger.

 
 

Om programmet

Programmet består av tre prosjekter: 

  1. Veiledning og metode 
  2. Tjenesteinnhold 
  3. Teknisk løsning 

Vi legger opp til tett dialog med brukere og leverandører. Ta kontakt med oss for innspill eller spørsmål. 

Veiledning og metode

Vi skal utvikle veiledning om hvordan virksomhetene kan utvikle strategi for å flytte til skyen og veiledning om bruk av de avtalene markedsplassen inngår. Du vil også finnen annen relevant veiledning i forbindelse med skytjenester. Eksempler på dette er hvordan du skal forholde deg til vilkårene tredjepart/underleverandør krever for å kunne ta en skytjeneste i bruk.  

Veiledning og eksempler på krav til sikkerhet er høyt prioritert. Vi vil videreutvikle vår veiledning med eksempler på krav til sikkerhet for skytjenester med stor utbredelse i offentlig sektor. Vi vil også vurdere alternative løsninger, og konsept for, presentasjon av skytjenester som har lav økonomisk verdi, samt hvilke krav til sikkerhet som bør stilles til disse tjenestene.

Tjenesteinnhold

Med bakgrunn i behovsundersøkelse blant statlige virksomheter og kommuner og en markedsundersøkelse er det utarbeidet forslag til en avtaleportefølje for første versjon av markedsplassen.

Aktuelle avtaleområder kontorstøtte, lagring, back-up og recovery samt konsulenttjenester.

Vi planlegger ytterligere behovsundersøkelser og markedsundersøkelser før vi gjennomfører anskaffelser med mål om å etablere rammeavtaler. Vi vurderer også å etablere dynamiske innkjøpsordninger. Det planlegges å gjennomføre markedsdialog i forkant av hver anskaffelse.

Teknisk løsning

En teknisk løsning skal utvikles for å presentere avtaler og veiledning.  

I 2020 vil fokus være å designe en arkitektur for teknisk løsning. Forretningsprosesser og brukerbehov skal detaljeres og vi skal konkretisere funksjoner og egenskaper for markedsplassen. Arbeidet med å realisere arkitekturen skal begynne i slutten av 2020. Den tekniske løsningen skal kunne samhandle effektivt med andre løsninger, herunder legge til rette for fortsatt bruk av konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV). 

Tittel inn her

Programleder:                 Kjetil Østgård,   932 27 659 

Veiledning og metode:   Asle Aass,   922 89 396 

Tjenesteinnhold:              Jørgen Iversen,   959 32 801 

Teknisk løsning:               Stian Horne,   997 07 399 

Informasjonssikkerhet:  Håvard Reknes,   469 28 494 

Spørreundersøkelse om bruk av gratistjenester

Undersøkelsen ble sendt til statlige virksomheter, kommuner og fylkeskommuner den 31. mars 2020 med svarfrist 16. april.

Dersom du ikke har mottatt undersøkelsen men allikevel ønsker å bidra med ditt svar så kan du laste ned undersøkelsen her

Høyreklikk på lenken og lagre undersøkelsen lokalt før du åpner den og besvarer våre spørsmål. Når du har besvart alle spørsmål, klikk på "Send skjema" som du finner oppe til høyre på skjemaet.

Om undersøkelsen

Gratistjenester er tjenester som enten er gratis eller har så lav verdi at det ikke er krav om å gjennomføre anskaffelsesprosesser i henhold til anskaffelsesregelverket. Mange offentlige virksomheter er allikevel interessert i å ta slike tjenester i bruk fordi de er nyttige. 

​Vi vet at mange offentlige virksomheter bruker slike tjenester og det ofte er stor usikkerhet om disse tjenestene er sikre å bruke. Vi vet også at mange virksomheter har en rekke «uautoriserte» tjenester i bruk – det vil si tjenester ansatte har tatt i bruk uten å på forhånd avklare dette med IT-ansvarlige i virksomheten.

Hvorfor stiller vi spørsmål? 

Denne spørreundersøkelsen skal bidra med å gi oss oversikt over hvilke gratistjenester som er i bruk i offentlig sektor, hvilke kontroller som gjennomføres lokalt og hvilke kontroller virksomhetene finner det nyttig gjennomført sentralt. For å lykkes med å prioritere de mest brukte og attraktive gratistjenestene for presentasjon og kontroll på markedsplassen, er det avgjørende at vi kjenner og forstår behovet. Informasjon fra denne og senere undersøkelser er derfor veldig viktige elementer i behovskartleggingen.

 

Hjelp oss å lage bedre nettsider

Fant du det du lette etter?

Hjelp oss å lage bedre nettsider
*