Avklare behov og forberede konkurransen - konsulenttjenester

Det er viktig at du gjør en behovsvurdering som bidrar til at bestillingen dekker det du faktisk har behov for. Flere leverandører har uttrykt at det ofte er utfordrende å få god kunnskap om oppdragsgivers behov ved kjøp av konsulenttjenester.

Publisert: 08. Mai 2018, Sist endret: 07. Feb 2019

Momenter som kan inngå i en behovsvurdering kan være om konsulentkjøpet skal:

  • løse en konkret oppgave
  • sikre utvikling i organisasjonen
  • etablere kunnskap i organisasjonen
  • overføre læring til organisasjonen
  • effektivisere
  • sikre besparelser
  • skape kreativitet eller innovasjon

Lag et beslutningsnotat som angir formålet med konsulentkjøpet, og hvilken effekt du forventer av konsulentarbeidet. Beslutningsnotatet bør også inneholde en vurdering av om behovet kan dekkes ved bruk av interne ressurser, og hvilken merverdi som eventuelt foreligger ved kjøp av konsulenttjenester.

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

Hjelp oss å bli bedre