Emballasje og plast

Generell informasjon om plast og emballasje, samt krav og kontraktsvilkår du kan stille for å redusere klima- og miiljøbelastningen til slike produkter.

Juridiske og politiske føringer 

Hva du som oppdragsgivere kan gjøre for å fremme bærekraftig emballasje

Eksempler på generiske krav og kontraktvilkår til bærekraftig emballasje

Leveandøren skal

  • Sørge for at emballasjen står i forhold til produktets form, funksjon og volum.
  • Sørge for at emballasje enkelt skal kunne separeres for hånd i enkeltmaterialer som kan resirkuleres (for eksempel papp, papir, plast og tekstil hver for seg).
  • Sørge for at emballasjen inneholder informasjon om hvordan den skal sorteres.
  • Produsenter/importører av varene som leveres skal ha medlemskap i et godkjent returselskap (se Miljødirektoratets hjemmeside). 
  • Ta med seg emballasje som det ikke er naturlig for oppdragsgiver å beholde, etter leveransen i de tilfeller der leverandør / produsent selv står for emballasje (og ikke en transportør, som PostNord, DB Schenker, Bring, Dønn grønn o.l.).
  • Be om en årlig rapport fra leverandøren om andel gjenvunnet materiale i emballasjen, samt en beskrivelse av tiltak for å fremme økt andel materialgjenvunnet materiale i emballasjen.

I Kriterieveiviserens kriteriesett er det utviklet spesifikke krav til emballasje for følgende innkjøpskategorier: 

  • Mat
  • Møbler
  • PC-er og skjermer​​​​​​

Disse kravene og kriteriene kan være til inspirasjon også for andre innkjøpskategorier. 

Hvordan redusere plast og bruke plast smartere

DFØ har utarbeidet veilederen Hvordan redusere plast i anskaffelser og bruke plast smartere. Veilederen inneholder mange gode tips og eksempler for ulike innkjøpskategorier, blant annet kunstgressbaner og kommunal infrastruktur. Blant annet viser vi eksempler fra Private barnehagers landsforbund og Naturvernforbundets veiledningshefte for Plast- og giftfrie barnehager. 

Oppdatert: 7. mars 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.