Ny rapport om hvordan anskaffelsesfunksjonen bør organiseres

Digitaliseringsdirektoratet har kartlagt hvordan virksomheter kan organisere anskaffelsesfunksjonen for at anskaffelser skal være et sterkere strategisk virkemiddel for virksomhetens måloppnåelse.

Anskaffelser er, ved siden av lønn, offentlige virksomheters største utgiftspost. Organisering av arbeidet har derfor stor betydning for om offentlige virksomheter utnytter ressursene best mulig og oppnår sine målsettinger.

– Vi håper denne rapporten kan bidra til at offentlige ledere tar i bruk anskaffelser i større grad for å nå sine samfunnsoppdrag. Det er stort potensial for sterkere kobling mellom innkjøpsmiljøer, fagmiljøer og ledelse i den enkelte virksomhet, sier prosjektleder for rapporten, Mona Stormo Andersen.

Rapporten belyser hvilke faktorer som fremmer og hemmer effektiv organisering av anskaffelser, og den inkluderer en modell for å analysere organisering av anskaffelser. På bakgrunn av modellen anbefaler vi tiltak som kan gi offentlige ledere større handlingsrom gjennom sterkere kobling mellom ledelse, innkjøpsenhet og fagmiljø.  

Rapporten kan brukes av den enkelte virksomhet som ønsker å analysere hvorvidt deres anskaffelsesfunksjon er hensiktsmessig organisert.

I samsvar med Stortingsmeldingen Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser (Meld. St. 22 (2018–2019), vil rapporten kunne styrke lederes mulighet til å bruke potensialet som ligger i offentlige anskaffelser.

Publisert: 28. februar 2020 Oppdatert: 12. mai 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.