ELMA

Spørsmål og svar om Elektronisk mottaker- og adresseregister (ELMA).

Publisert: 10. Apr 2019, Sist endret: 27. Mai 2019

Difi mottar en del spørsmål om ELMA. Vi har satt sammen en del av de spørsmålene som går igjen.

Hva er ELMA?

ELMA er "Elektronisk mottaker- og adresseregister". ELMA er norsk SMP i Peppol.

Hvordan kommer jeg i gang med elektronisk faktura?

Vi har skrevet en artikkel om å komme i gang med elektronisk faktura på Anskaffelser.no.

Hvordan registreres jeg i ELMA?

Ved å bli kunde hos et aksesspunkt kan man bli registrert i ELMA. Det er aksesspunktet som er ansvarlig for å holde informasjon om sine kunder korrekt i ELMA.

Difi vedlikeholder en oversikt over aksesspunkter på Anskaffelser.no.

Organisasjonsnummer er adressen til mottakeren.

Organisasjonsnummeret til mottaker er den elektroniske adresseringsnøkkelen du skal bruke når du skal sende et dokument/melding til mottaker.
Organisasjonnummeret må finnes i Enhetsregisteret

En faktura er forsvunnet, hvor er den?

Dokumenter i Peppol sendes direkte fra aksesspunkt til aksesspunkt uten å gå igjennom noen sentrale komponenter eksempelvis hos Difi. For å finne ut hvor dokumentet er blitt av må sendende aksesspunkt ta kontakt med mottakende aksesspunkt.

Må jeg anskaffe SML/SMP eller ELMA?

SML/SMP er måten man i Peppol gjør oppslag for å sende dokumenter til korrekt aksesspunkt.

Det består av følgende:

  • Service metadata locator (SML)

  • Service metadata provider (SMP)

SMP gir ved oppslag ut informasjon om hvorvidt en organisasjon er registrert i SMP-en, hvilke dokumenter en organisasjon kan motta og hilket aksesspunkt som skal benyttes for hvilket dokument.

ELMA er et register hvor organisasjoner registreres av aksesspunktene når man kommer i gang med elektroniske ehandelsprosesser, i Norge fortrinnsvis ved bruk av EHF-dokumenter som faktura og flere. ELMA fungerer som norsk SMP i Peppol.

Ved kjøp av aksesspunkttjeneser trenger man kun å stille krav om at man skal registreres i ELMA med de organisasjonsnummer man benytter.

Administrasjon av ELMA

Jeg har fått sertifikat, hvordan får jeg opprettet bruker i ELMA?

Når du har blitt et nytt aksesspunkt kan du få tilgang til ELMA. Send epost til aksesspunkt@difi.no for å få opprettet bruker til ELMA. Legg ved OpenPEPPOL avtalen, Annex1 og 5 og firmaattest. Når skjemaet er fylt ut er man klare til å begynne registrering av mottakere i ELMA. For å få et gyldig aksesspuntkserifikat har man gjennomgått prosessen med å bli godkjent.

Vi har fått nytt navn, hva gjør jeg?

Følgende må gjøres:

  1. Logge inn i ELMA og endre informasjon om aksesspunktet.
  2. Sende epost til aksesspunkt@difi.no med informasjon og eventuelt ny logo.

API/Web service for administrering?

Difi tilbyr følgende web servies for ELMA:

Flere spørsmål?

Har du flere spørsmål om ELMA, send oss gjerne en e-post på elma@difi.no.

Deldette

Ofte stilte spørsmål om anskaffelser

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

Hjelp oss å bli bedre
*