I oppstartsfasen er det viktig at du bruker tid på å definere utfordringen på en klar og tydelig måte. Det er denne leverandørmarkedet skal komme med løsningsforslag på.
Suksesskriterier
- Du har synliggjort ditt behov og oppnådd en forståelse av «hvor skoen trykker» hos brukere og interessenter
- Problemstillingen er beskrevet og avgrenset mot hva anskaffelsen skal løse i form av en plan/et konsept/design
- Du har definert effekter som virksomheten ønsker å oppnå gjennom plan- og designkonkurransen
Aktiviteter
- Foreta behovsavklaring
- Avdekke brukerbehov
- Interessentanalyse
- Kartlegge eksisterende infrastruktur (for eksempel IT-systemer, bygningsmasse) og spesifikasjon av krav/ønsker til løsning
- Avgrense problemstillingen
- Lage en plan for markedsdialog og videre fremdrift
Husk!
- Ha fokus på både erkjente og ikke-erkjente behov hos ulike brukergrupper
- Sørg for å forstå behovene godt til alle interessenter, slik at du kan prioritere riktig mellom ulike krav som oppstår
- Husk å kartlegge ressurser og kompetanse i egen virksomhet, slik at du vet hvilke behov som kan løses med interne ressurser og hvilke som kan løses med eksterne ressurser
- Vær oppmerksom på håndtering av personsensitiv informasjon om ulike brukere
- Legg til rette for en mest mulig åpen prosess, slik at du unngår inhabilitet i forhold til leverandører som eventuelt deltar i oppstartsfasen
Sist endret 1. juli 2016