Nytt kravsett til IT-utstyr 

Difi har laget kravsett for bærekraftige anskaffelser av PC-er, skjermer og nettbrett. Kravene omfatter alt fra batterilevetid til konfliktmineraler, kjemikalier og emballasje. Det viktigste rådet er enkelt: Kjøp utstyr av god kvalitet, som kan brukes lenge.

Publisert: 22. okt 2019, Sist endret: 22. okt 2019

Kravsettet for IT-utstyr består av totalt 15 krav og kontraktsvilkår. De er delt i ambisjonsnivåene basis og avansert. Ambisjonsnivå velges av oppdragsgiver. 

– For at kravene skal være gode, er det viktig at de er balanserte. De må være mulig å verifisere og følge opp av oppdragsgiver, og mulig å dokumentere og konkurrere på for leverandørene, sier prosjektleder Sarah Fossen Sinnathamby i Difi.  

Som et minimum, bør oppdragsgivere vurdere basiskrav og -kontraktsvilkår til følgende: 

  • lang levetid
  • kjemikalier og energieffektivitet
  • sikker innsamling, sletting, ombruk og gjenvinning (som del av anskaffelsen av IT-utstyr eller som en separat anskaffelse)
  • ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter

Hele ni av kravene har et basisnivå, som viser hvordan oppdragsgiveren kan fremme miljø og sosiale hensyn innenfor produktkategorien, men som samtidig er relativt enkle å dokumentere og følge opp. 

Sinnathamby sier at mange oppdragsgivere ikke er sikre på nøyaktig hvilke lovverk de er omfattet av, for eksempel knyttet til kjemikalier og bruk av lærlinger. Kravene referer derfor også til lovkrav og gir informasjon om dem.

– Å samle disse kravene på ett sted gjør det også enklere å følge opp kontraktene, sier hun. 

Difi har tidligere i år laget en veileder på sirkulær økonomi, og planlegger å lage veiledning om leasing av IT-utstyr og om å kjøpe brukt utstyr, som flere offentlige virksomheter gjør i dag.

Er du interessert i å teste ut kravsettet om IT-utstyr eller vil kobles på arbeidet med veiledning om sirkulære anskaffelser av IT-utstyr, send e-post til Sarah Fossen Sinnathamby sfs@difi.no
 

Kontakt