Nye Veier har ferdigstilt sitt første BVP-prosjekt

Nye Veier er primus motor i Difis pilotprogram for Best Value Procurement (BVP) og var den første norske piloten som inngikk kontrakt etter BVP-metoden.

Publisert: 11. des 2019, Sist endret: 13. des 2019

Strekningen E18 Rugtvedt-Dørdal åpnet 2. desember med 16 kilometer firefelts motorvei. BVP-metoden legger vekt på å la leverandøren sitte i førersetet for å finne de beste løsningene og håndtere prosjektets risiko.

– Det har vært god dialog med leverandøren i hele gjennomføringsfasen. Det har resultert i flere miljøvennlige løsninger som for eksempel reduksjon av brolengder, sier Bjørn Børseth, kontrakts- og anskaffelsesdirektør i Nye Veier. 

I 2016 inviterte Difi flere statlige og kommunale byggherrer til å delta i vårt pilotprosjekt for å teste ut effekten av BVP-metoden. Med gode erfaringer fra USA og Nederland i ryggen satset Difi, i nært samarbeid med bransjeorganisasjoner, NTNU, Bygg 21 og byggherrene på å ta i bruk denne metoden. 

– Vi samler erfaringer fra entusiastiske og lærevillige piloter. Dette kalibreres med nederlandske erfaringer, vi evaluerer resultatene og vil om kort tid lansere en prosessbasert veiledning til hvordan du gjennomfører prosjekter etter BVP-metoden, sier avdelingsdirektør Dag Strømsnes i Difi.

Difis piloter har til nå inngått 16 kontrakter hvorav fire er ferdigstilte. Nye prosjekter står for tur og de neste BVP-utlysningene kommer fra Rælingen - og Stavanger kommune.

Difi håper flere vil prøve ut metoden. Det er heller ikke for sent å delta i pilotgruppen og delta i erfaringsutvekslingen som foregår der. Kontakt oss på post@digdir.no og merk henvendelsen «Best Value Procurement».

Kontakt