Behovsanalyse

Behovsanalysen er utgangspunktet for å definere omfanget av anskaffelsen. Her er en oversikt over metoder og teknikker som kan være nyttige.

Ta utgangspunkt i målene du har satt for prosjektet og hvilke gevinster det skal gi når du analyserer behovene. Det er viktig at du får med deg alle potensielle brukergrupper. De finner du frem til ved gjøre en interessentanalyse

Gevinsteiere og gevinstansvarlig

Du bør involvere de som skal være ansvarlig for å ta ut gevinstene (gevinsteierne) når du jobber med å identifisere konseptene. De kan ofte ha gode innspill.

I Prosjektveiviseren er det en rolle som heter gevinstansvarlig. Gevinstansvarlig har ansvar for at gevinsteierne blir involvert i beslutninger som har betydning for de aktuelle eiernes gevinster.   

Smidig systemutvikling

Du bør bruke en smidig systemutviklingsmetodikk hvis du skal utvikle løsningen sammen med leverandøren. Smidigmetodikken bygger på samme filosofi som BLT og sikrer at du beholder brukerfokus mens du utvikler systemet.

Behov – Løsning – Test (BLT) 

BLT illustrerer hvordan du jobber når du Identifiserer ulike konsepter som kan tilfredsstille behovet:

Figuren viser en sirkel med behov, løsning og test.
  • Du starter med å fokusere på behovet, uten å tenke på hvordan det kan løses
  • Så gjør du markedsundersøkelser og snakker med potensielle leverandører og finner ulike måter å løse behovet på
  • Deretter tester du om foreslått løsning kan være et alternativ

Som regel må du gå minst tre runder før du har funnet nok alternativer.

Oppdatert: 30. mars 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.