Lager nye miljøkriterier for anskaffelser av mat og drikke

Difi ønsker å samarbeide med innkjøpere, leverandører og fagmiljøer for å utvikle nye kriterier relatert til klima, miljø og samfunnsansvar for offentlige innkjøp av mat, drikke og cateringtjenester.

Difi holder et åpent interessentmøte onsdag 7. februar kl. 09:00-11:00 i våre lokaler i Oslo. Her informerer vi om arbeidet med å lage et miljøkriteriesett for mat og drikke og ber om innspill fra interessenter. Møtet vil bli strømmet.

– Sammenhengen mellom kosthold og miljø er kompleks. Det er mange forhold å ta hensyn til i utviklingen av gode og effektive miljøkrav. Dialog og samarbeid med interessenter er derfor viktig for at arbeidet skal lykkes. Vi ønsker kontakt med innkjøpere, leverandører, forskingsmiljø og bransje- og miljøorganisasjoner, sier Nora Backer Malm, prosjektleder for miljøkriterier i Difi.

Difi skal nå i gang med å utvikle miljøkrav og -kriterier som offentlige innkjøpere kan bruke rett inn i sine anbudskonkurranser. Kriteriesettet blir ferdig sommeren 2018.

Hvordan stille gode miljøkrav til mat og drikke

Klimafotavtrykket fra mat og drikke kan reduseres langs hele verdikjeden – fra jord til bord. Miljøpåvirkningen av den enkelte anskaffelse avhenger av hvilken produktkategori som anskaffes. Innenfor mat og drikke er for eksempel faktorer som landareal, sprøytemidler, varetransport, fôrproduksjon og matsvinn sentrale.

Å stille krav til sesongbasert, økologisk, eller vegetariske menyalternativer er måter å redusere miljøavtrykket på, men det kan være krevende for innkjøpere å avgjøre hvilke krav som gir den beste miljøgevinsten. Difi ønsker samarbeid med innkjøpere, private aktører og fagorganisasjoner slik at kravene blir brukervennlige og får en reell effekt.

Difi vil sette ned en ekspertgruppe som får ansvar med å utvikle kriteriene i samarbeid med Difi. Ekspertgruppen møtes første gang onsdag 7. mars.

Publisert: 18. januar 2018 Oppdatert: 12. desember 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.