Anskaffelsesråd for offentlige anskaffelser
Anskaffelsesrådet for offentlige anskaffelser er et rådgivende organ for prioriteringer på anskaffelsesområdet, og ledes av divisjonsdirektør Dag Strømsnes.
Anskaffelsesrådet møtes 2-4 ganger i året og har flere oppgaver. Anskaffelsesrådet skal identifisere og belyse behov for utviklingsområder. Blant annet gi innspill til innretning av tjenestetilbud, prosjekter og utviklingstrekk på kritiske områder. Samt vurdere virkemidler, metodeutvikling og kompetansetiltak som er satt i verk av Anskaffelsesdivisjonen i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Leder: | Dag Strømsnes, divisjonsdirektør for anskaffelsesdivisjonen i DFØ |
Sekretær: | Mona Stormo Andersen (DFØ) |
Representanter for Fylkeskommunalt innkjøpsforum (FI): | Hans Jørgen Kibsgaard (Nordland fylkeskommune)
|
Representanter for KS innkjøpsforum (KSI):
KS advokatene | Lin Helliesen (Stavanger kommune) Tommy Hestem (Asker kommune) Kristine Vigander |
Representanter for statlige virksomheter og foretak: | Grethelinn Rasmussen (NMBU) Hanna Meland (Departementenes Sikkerhets- og Serviceorganisasjon, DSS) Jacob Landsvik (Universitetet i Oslo) Karina Stehl (NSB) Hege Brinchmann (NAV) Erlend Leinum (skatteetaten) |
Avdelingsledere fra DFØ: | Marit Holter Sørensen (Partnere og leverandører) |
Under finner du referater og presentasjoner fra anskaffelsesrådets møter med de nyeste øverst.
18.oktober 2018
4. april 2018
5. desember 2017
26. september 2017
13. april 2016
- Innovasjon i offentlige anskaffelser (Johan Englund)
- Brukertest av nettsider (Kjersti Berg og Maren Grevstad Pettersen)
- Digitaliseringsstrategi (André Hoddevik)
- Statens innkjøpssenter (Anders W. Skumsnes)
Referat
28. oktober 2015
Presentasjoner
- Partnere og leverandører - planer for 2016 (Marit Holter-Sørensen)
- Prosess - planer for 2016 (Bente Hagelien)
- Styring og kompetanse (Per Sturla Wærnes)
- Teknologi og støtte (André Hoddevik)
Referat
28. mai 2015
Difis strategi for anskaffelsesarbeidet
Avdelingsdirektør Dag Strømsnes, Difi
Brukerundersøkelsen
Strategisk organisering, styring og ledelse av offentlige anskaffelser
Oppstartmøte 26. februar 2015 - program og presentasjoner
09.00 - Velkommen og presentasjon av medlemmene
Avdelingsdirektør Dag Strømsnes, Difi ANS
09.15 - Brukerutvalgets funksjon og medlemmenes roller – erfaringer fra kartlegging blant offentlige virksomheter
Seniorrådgiver Inger Johanne Sundby, Difi LEO
09.35 - Mandat: Forstår vi mandatet likt? – Behov for endringer?
Mona Stormo Andersen, Difi ANS presenterer mandatet
10.00 - Difis portefølje og arbeid med brukerretting
- Seksjon for partnere og leverandører - Seksjonsleder Marit Holter Sørensen
- Seksjon for anskaffelsesprosess - Seksjonsleder Bente Hagelien
- Seksjon for teknologi og støttesystemer - Seksjonsleder Andrè Hoddevik
- Seksjon for styring og kompetanse - Seksjonsleder Barbro Bottheim
11.00 - Forventninger til videre arbeid
Kontaktperson: Seniorrådgiver Mona Stormo Andersen
E-post: monastormo.andersen@dfo.no