Nye Veier – pilot på BVP

Nye Veier har signert kontrakt for 15 veistrekninger, en driftsavtale og en rammeavtale for tekniske rådgivingstjenester med Best Value Procurement-metoden. Under finner du informasjon om de første prosjektene.

Nye Veier er et statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Nye Veier AS har kontrahert 15 veistrekninger fordelt på fire utbyggingsområder. Komplett oversikt og informasjon om deres nye konkurranseform finnes på Nye Veier sine nettsider.

Pilot 1: E18 Rugtvedt–Dørdal

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 17 km
Sted: Strekningen Rugtvedt-Dørdal
Prosjektbudsjett: 2 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Magne Ramlo (Magne.ramlo@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring 09.11.2016
13.12.2016
Prekvalifisering 10.06.2016 - 26.09.2016 Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 31.10.2016
Tilbudsfrist 23.01.2017
Intervjuer 13-15.02.2017
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen 24.03.2017
Hæhre Entreprenør
Oppstart konkretiseringsfase 13.03.2017
Endelig valg av leverandør 25.04.2017 - styremøte
Signert kontrakt/oppstart 10.05.2017
Ferdigstillelse 02.12.2019

Prosjektmål

  • Minimere ulemper for trafikantene i byggeperioden
  • Minimalisere behovet for vedlikehold som medfører ulemper for trafikantene
  • Realisere nullvisjon om ulykker i byggeperioden forårsaket av totalentreprenøren
  • Realisere nullvisjon om brudd på samfunnsansvar i byggeperioden og vedlikeholdsperioden
  • Null uoppgjorte tvister etter avsluttet byggeperiode

Pilot 2: E6 Arnkvern–Moelv

Alle fremtidige datoer er tentative

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 24 km
Sted: Strekningen Arnkvern-Moelv
Prosjektbudsjett: 2,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring Planlagt 29.03 og 03.05 2017
Prekvalifisering 31.01-03.03 Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 17.03
Tilbudsfrist 09.06
Intervjuer 26.06 til 29.06
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen 07.07
Oppstart konkretiseringsfase Uke 33 - 2017
Endelig valg av leverandør Veidekke
Signert kontrakt/oppstart 03.10.2017
Ferdigstillelse 2020 og 2021

Pilot 3: E39 Kristiansand vest–Mandal øst

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kristiansand vest-Mandal øst
Prosjektbudsjett: Ca 4 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Harald Solvik (harald.solvik@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet

Tentativ dato

Leverandørmøter og opplæring

November 2017

Prekvalifisering

Pågår

Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag

Juni 2017

Tilbudsfrist

Feb 2018

Intervjuer

Mars/april 2018

Valg av leverandør til konkretiseringsfasen

April/mai 2018

Oppstart konkretiseringsfase

Mai 2018

Endelig valg av leverandør -  mai 2018

AF Gruppen

Signert kontrakt/oppstart – juni 2018

Juni 2018

Ferdigstillelse – Des 2021

2021

  • Prosjektmål
  • Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
  • Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
  • Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse 

Pilot 4: E39 Mandal øst–Mandal by

Alle fremtidige datoer er tentative

Bygg- og anleggstype: 6 km 4-felts motorveg og 6 km 2 felts fylkesvei
Areal/lengde: Ca 12 km
Sted: Strekningen Mandal øst til Mandal by
Prosjektbudsjett: 1,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Samspill og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Asbjørn Heieraas (asbjorn.heieraas@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet

Tentativ dato

Leverandørmøter og opplæring

Feb/Mars 2018

Prekvalifisering

Forhåndskunngjøres i september 2017

Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag

Forhåndskunngjøring september 2017. Konkurransegrunnlag klart desember 2017.

Tilbudsfrist

Mai 2018

Intervjuer

Juni 2018

Valg av leverandør til konkretiseringsfasen

Juni 2018

Oppstart konkretiseringsfase

August/sep 2018

Endelig valg av leverandør

Hæhre Entreprenør

Signert kontrakt/oppstart

Oktober 2018

Ferdigstillelse

Mai 2022

Prosjektmål

  • Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden
  • Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering

Pilot 5: E6 Ranheim–Værnes

Alle fremtidige datoer er tentative

Bygg- og anleggstype: 23 km4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 23 km
Sted: Strekningen E6 Ranheim til Værnes (Nord for Trondheim)
Prosjektbudsjett: Avklaring pågår
Gjennomføringsmodell: Samhandling og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet

Tentativ dato

Leverandørmøter og opplæring

Mars 2018

Prekvalifisering

Starter 15. desember

Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag

Forhåndskunngjøring med frist for å melde interesse 11. desember

Tilbudsfrist

Mai 2018

Intervjuer

Juni 2018

Valg av leverandør til konkretiseringsfasen

Juni 2018

Oppstart konkretiseringsfase

August 2018

Endelig valg av leverandør

Juni 2018

Signert kontrakt/oppstart

September 2018

Ferdigstillelse

Medio 2024

Prosjektmål

Kommer

Pilot 6: E6 Kvål–Melhus sentrum

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 7 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 735 MNOK
Gjennomføringsmodell: Integrert prosjektleveranse (IPL)
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring Gjennomført før innlevering av tilbud
Gjennomført debriefmøter
Prekvalifisering 21.06.2018–24.08.2018
Kvalifisert: Betonmasthæhre Anlegg AS, NCC Norge AS og Peab Anlegg AS.
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 21.06.2018
Tilbudsfrist 03.12.2018
Intervjuer 11.–19.01.2019
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen 23.01.2019
Oppstart konkretiseringsfase Februar 2019
Endelig valg av leverandør Peab Anlegg og Cowi
Signert kontrakt/oppstart 20.02.2019
Ferdigstillelse 30.06.2021

Prosjektmål

  • Realisere målet om en skadefri bygge- og anlegg- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv 
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering 
  • Rask og sikker prosjektgjennomføring med minimale ulemper for alle trafikanter i anleggsperioden 
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø - spesielt med hensyn på elva Gaula
  • Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag, herunder "utetid" for midlertidige arealer

Pilot 7: E6 Kvithammar–Åsen

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 4 mrd. 
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring Gjennomført før innlevering av tilbud
Gjennomført debrief-møter
Prekvalifisering Frist for å melde interesse 20.08.2018
Kvalifikasjon: 30.08.2018–09.11.2018
Kvalifisert: Accoina Construcciòn S.A, Betonmasthæhre Anlegg AS og Skanska Norge AS.
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 30.08.2018
Tilbudsfrist 08.02.2019
Intervjuer 26.–27.02.2019 og 07.03.2019
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen 26.03.2019
Oppstart konkretiseringsfase April 2019
Endelig valg av leverandør Hæhre Entreprenør
Signert kontrakt/oppstart 10.05.2019
Ferdigstillelse 31.12.2026

Prosjektmål

  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv 
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering 
  • Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden 
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø 
  • Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag

Pilot 8: E6 Ulsberg–Vindåsliene

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 25 km (i all hovedsak 4-felt) og ca 1,2 km fylkesvei
Sted: Strekningen Ulsberg - Vindåsliene
Prosjektbudsjett: ca 2,5 mrd. 
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og målpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring Gjennomført før innlevering av tilbud
Gjennomført debriefmøter
Prekvalifisering 13.03.2019–22.05.2019
Kvalifisert : Accoina Construcciòn S.A, AF Gruppen Norge AS, FCC Construcciòn S.A pg Salini Impreglio S.p.A
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 13.03.2019
Tilbudsfrist 30.08.2019
Intervjuer 16.09 og 19.09.2019
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen 08.10.2019
Oppstart konkretiseringsfase November 2019
Endelig valg av leverandør FCC Construccion SA
Signert kontrakt/oppstart 10.05.2019
Ferdigstillelse 31.12.2026

Prosjektmål

  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv 
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering 
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø 
  • Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag 
  • Optimalisere involveringen av kontraktsmedhjelperne i realiseringen av prosjektmålene

Pilot 9: E6 Moelv–Roterud

Alle fremtidige datoer er tentative.

Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca. 11 km komplett 4-felts motorvei, med ny Mjøsbru på ca. 1,6 km
Sted: Moelv - Roterud
Prosjektbudsjett: 3 mrd. 
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)

Hendelse/aktivitet Tentativ dato
Leverandørmøter og opplæring Gjennomført før innlevering av tilbud
Prekvalifisering 18.06.2019–08.10.2019
Kvalifisert: FCC Construcción, S.A, Joint venture OHL/ Salini Impregilo, Joint venture BESIX/ Rizzani, Joint venture Itinera/ IHI og CCCC Ltd.
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag 18.06.2019
Tilbudsfrist 27.03.2020
Intervjuer April 2020
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen Mai 2020
Oppstart konkretiseringsfase Mai/ juni 2020
Endelig valg av leverandør  
Signert kontrakt/oppstart 30.09.2025
Ferdigstillelse 31.12.2026

Prosjektmål

Prestasjonsmål K1.1 – Mjøsbrua: 

  • Den nye Mjøsbrua skal i størst mulig grad tilpasses til landskapet og området 
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene 
  • Den nye Mjøsbrua skal ha lavest mulig CO2 klimagassutslipp for bygging og vedlikehold 

Prestasjonsmål K1.2 – Hele strekningen: 

  • Maksimere trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper i utførelses- og garantiperioden 
  • Minimere midlertidig og permanent produksjonstap og beslag på landbruksarealer 
  • Realisere målet om en skade- og ulykkesfri utførelses- og garantiperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.

Oppdatert: 12. april 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.