Nye Veier - Piloter på BVP
Nye Veier har signert kontrakt for åtte pilotprosjekter med Best Value Procurement-metoden, og har flere prosjekter på vei. Under finner du en oversikt over prosjektene.
Nye Veier er et statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Nye Veier AS skal bygge atten veistrekninger fordelt på fire utbyggingsområder.
Pilot 1: E18 Rugtvedt - Dørdal
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 17 km
Sted: Strekningen Rugtvedt-Dørdal
Prosjektbudsjett: 2 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Magne Ramlo (Magne.ramlo@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | 09.11.2016 13.12.2016 |
Prekvalifisering | 10.06.2016 - 26.09.2016Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 31.10.2016 |
Tilbudsfrist | 23.01.2017 |
Intervjuer | 13-15.02.2017 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 24.03.2017 Hæhre Entreprenør |
Oppstart konkretiseringsfase | 13.03.2017 |
Endelig valg av leverandør | 25.04.2017 - styremøte |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2017 |
Ferdigstillelse | 02.12.2019 |
Prosjektmål
- Minimere ulemper for trafikantene i byggeperioden
- Minimalisere behovet for vedlikehold som medfører ulemper for trafikantene
- Realisere nullvisjon om ulykker i byggeperioden forårsaket av totalentreprenøren
- Realisere nullvisjon om brudd på samfunnsansvar i byggeperioden og vedlikeholdsperioden
- Null uoppgjorte tvister etter avsluttet byggeperiode
Pilot 2: E6 Arnkvern-Moelv
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 24 km
Sted: Strekningen Arnkvern-Moelv
Prosjektbudsjett: 2,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Planlagt 29.03 og 03.05 2017 |
Prekvalifisering | 31.01-03.03 Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 17.03 |
Tilbudsfrist | 09.06 |
Intervjuer | 26.06 til 29.06 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 07.07 |
Oppstart konkretiseringsfase | Uke 33 - 2017 |
Endelig valg av leverandør | Veidekke |
Signert kontrakt/oppstart | 03.10.2017 |
Ferdigstillelse | 2020 og 2021 |
Pilot 3: E39 Kristiansand vest – Mandal øst
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kristiansand vest-Mandal øst
Prosjektbudsjett: Ca 4 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Harald Solvik (harald.solvik@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | November 2017 |
Prekvalifisering | Pågår |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | Juni 2017 |
Tilbudsfrist | Feb 2018 |
Intervjuer | Mars/april 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | April/mai 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase | Mai 2018 |
Endelig valg av leverandør - mai 2018 | AF Gruppen |
Signert kontrakt/oppstart – juni 2018 | Juni 2018 |
Ferdigstillelse – Des 2021 | 2021 |
Prosjektmål
• Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
• Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
• Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et
helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
• Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
• Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse
Pilot 4: E39 Mandal øst – Mandal by
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 6 km 4-felts motorveg og 6 km 2 felts fylkesvei
Areal/lengde: Ca 12 km
Sted: Strekningen Mandal øst til Mandal by
Prosjektbudsjett: 1,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Samspill og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Asbjørn Heieraas (asbjorn.heieraas@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Feb/Mars 2018 |
Prekvalifisering | Forhåndskunngjøres i september 2017 |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | Forhåndskunngjøring september 2017. Konkurransegrunnlag klart desember 2017. |
Tilbudsfrist | Mai 2018 |
Intervjuer | Juni 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | Juni 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase | August/sep 2018 |
Endelig valg av leverandør | Hæhre Entreprenør |
Signert kontrakt/oppstart | Oktober 2018 |
Ferdigstillelse | Mai 2022 |
Prosjektmål
•Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden
•Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
• Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et
helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
• Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
• Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
Pilot 5: E6 Ranheim – Værnes
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 23 km4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 23 km
Sted: Strekningen E6 Ranheim til Værnes (Nord for Trondheim)
Prosjektbudsjett: Avklaring pågår
Gjennomføringsmodell: Samhandling og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Mars 2018 |
Prekvalifisering | Starter 15. desember |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | Forhåndskunngjøring med frist for å melde interesse 11. desember |
Tilbudsfrist | Mai 2018 |
Intervjuer | Juni 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | Juni 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase | August 2018 |
Endelig valg av leverandør | Juni 2018 |
Signert kontrakt/oppstart | September 2018 |
Ferdigstillelse | Medio 2024 |
Prosjektmål
Kommer
Pilot 6: E6 Kvål - Melhus sentrum
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 7 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 735 MNOK
Gjennomføringsmodell: Integrert prosjektleveranse (IPL)
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debriefmøter |
Prekvalifisering | 21.06.2018 – 24.08.2018 Kvalifisert: Betonmasthæhre Anlegg AS, NCC Norge AS og Peab Anlegg AS. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 21.06.2018 |
Tilbudsfrist | 03.12.2018 |
Intervjuer | 11.-19.01.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 23.01.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | Februar 2019 |
Endelig valg av leverandør | Peab Anlegg og Cowi |
Signert kontrakt/oppstart | 20.02.2019 |
Ferdigstillelse | 30.06.2021 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skadefri bygge- og anlegg- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Rask og sikker prosjektgjennomføring med minimale ulemper for alle trafikanter i anleggsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø - spesielt med hensyn på elva Gaula
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag, herunder "utetid" for midlertidige arealer
Pilot 7: E6 Kvithammar - Åsen
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 4 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debriefmøter |
Prekvalifisering | Frist for å melde interesse 20.08.2018 Kvalifikasjon: 30.08.2018 – 09.11.2018 Kvalifisert: Accoina Construcciòn S.A, Betonmasthæhre Anlegg AS og Skanska Norge AS. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 30.08.2018 |
Tilbudsfrist | 08.02.2019 |
Intervjuer | 26.-27.02.2019 og 07.03.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 26.03.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | April 2019 |
Endelig valg av leverandør | Hæhre Entreprenør |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2019 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
Pilot 8: E6 Ulsberg - Vindåsliene
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 25 km (i all hovedsak 4-felt) og ca 1,2 km fylkesvei
Sted: Strekningen Ulsberg - Vindåsliene
Prosjektbudsjett: ca 2,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og målpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debriefmøter |
Prekvalifisering | 13.03.2019 – 22.05.2019 Kvalifisert : Accoina Construcciòn S.A, AF Gruppen Norge AS, FCC Construcciòn S.A pg Salini Impreglio S.p.A |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 13.03.2019 |
Tilbudsfrist | 30.08.2019 |
Intervjuer | 16.09 og 19.09.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 08.10.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | November 2019 |
Endelig valg av leverandør | FCC Construccion SA |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2019 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
- Optimalisere involveringen av kontraktsmedhjelperne i realiseringen av prosjektmålene
Pilot 9: E6 Moelv - Roterud
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca. 11 km komplett 4-felts motorvei, med ny Mjøsbru på ca. 1,6 km
Sted: Moelv - Roterud
Prosjektbudsjett: 3 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud |
Prekvalifisering | 18.06.2019 – 08.10.2019 Kvalifisert: FCC Construcción, S.A, Joint venture OHL/ Salini Impregilo, Joint venture BESIX/ Rizzani, Joint venture Itinera/ IHI og CCCC Ltd. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 18.06.2019 |
Tilbudsfrist | 27.03.2020 |
Intervjuer | April 2020 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | Mai 2020 |
Oppstart konkretiseringsfase | Mai/ juni 2020 |
Endelig valg av leverandør | |
Signert kontrakt/oppstart | 30.09.2025 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
Prestasjonsmål K1.1 – Mjøsbrua:
- Den nye Mjøsbrua skal i størst mulig grad tilpasses til landskapet og området
- Minimere bygge- og levetidskostnadene
- Den nye Mjøsbrua skal ha lavest mulig CO2 klimagassutslipp for bygging og vedlikehold
Prestasjonsmål K1.2 – Hele strekningen:
- Maksimere trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper i utførelses- og garantiperioden
- Minimere midlertidig og permanent produksjonstap og beslag på landbruksarealer
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri utførelses- og garantiperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.