Reklamasjons- og garantiperiode BAE

Du må følge opp leverandørene for å avdekke eventuelle feil og mangler før garantier trer i kraft. Byggherren må se til at service og vedlikehold gjennomføres slik at reklamasjonsrettighetene sikres.

Publisert: 18. okt 2019, Sist endret: 04. nov 2019

    Utbedringer i garantiperioden

    Byggherren plikter å snarest varsle om nye feil og mangler som oppdages i garantiperioden. Varslingen bør være skriftlig. Driftsleddet har nå har overtatt bygget, så det anbefales å lage klare registrerings- og rapporteringsrutiner rundt varslingen. Slike registreringer vil også være verdifulle når prosjektet skal evalueres.

    Utbedringer som gjennomføres i garantiperioden, kan gi grunnlag for å få forlenget garantitiden. Fastsettelsen av slike forlengelser må gjøres skriftlig. Hvor stor forlengelsen blir, vil avhenge av omfanget og graden av utbedring.

    I samspillsentrepriser er det vanligvis foretatt en reklamasjonsavsetning for å ta hensyn til kostnader til utbedringsarbeid.

    Endringer i reklamasjonsperioden

    Dersom du velger å gjøre endringer i for eksempel planløsninger eller tekniske anlegg, er det viktig å være klar over at dette kan påvirke garantiansvaret. Dersom du er usikker på konsekvensene, bør du ta dette opp med aktuelle entreprenører som kan bli berørt, før endringene gjennomføres.

    Reklamasjonsarbeid eller løpende vedlikehold?

    Prosjektavdeling og driftsavdeling bør samarbeide tett i garantiperioden for å unngå unødvendige kostnader ved at vedlikehold bestilles på noe som egentlig er garantiarbeid. Dette er spesielt viktig når prosjektavdelingen er gått videre i et nytt prosjekt, og ikke lenger er daglig involvert i driften av bygget.

    Garantibefaring

    Det er vanlig å gjennomføre garantibefaringer etter overtakelse, gjerne ved 1 år og 5 år. Normalt er det du som byggherre som kaller inn til garantibefaring, men dette bør i alle tilfeller avtales ved overtakelse.

    Garantibefaring er ikke regulert i NS-kontraktene, og du må huske å få det inn i kontrakten i forkant.

    Evaluering av prosjektet

    Prosjektet bør evalueres slik at andre kan dra nytte av erfaringene. Evalueringen bør påbegynnes rett etter overtakelse, når erfaringene er friskt i minnet, men kan suppleres gjennom garantiperioden.

    Difi har i samarbeid med NKF, KS, EBA, Arkitektbedriftene og DiBK utviklet skjema for evaluering av leveransen. Skjemaene kan brukes for å lage referanser til bruk for oppdragsgiver og leverandør. Det er leveransen som evalueres, ikke leverandøren.

    Sluttresultat: Avsluttet garantiansvar

    Evaluering av resultatmål, effektmål og samfunnsmål. Oppdatere "som-bygget", BIM og FDV-underlag i henhold til ombygginger og bruk av bygget. Dokumentere ytelse og effekt. Eventuelle utbedringer.

    Typiske leveranser

    • Evalueringsrapporter
    • Endringer forsikring? 
    • Eventuelle utbedringer i tråd med garanti- eller reklamasjonsrett og dokumentasjon av dette

    Huskeliste

    • Varsle nye feil og mangler til leverandørene så snart feilene oppdages.
    • Vurder om garantitid for hele eller deler av en leveranse må forlenges.
    • Følge opp behovet for nye anskaffelser.
    • Evaluer prosjektet.

    Hjelp oss å bli bedre

    Fant du det du lette etter?

    Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

    Hjelp oss å bli bedre
    *