Metoder for gjennomføring av innovasjon- og utviklingsprosjekter
Når det ikke finnes en dekkende løsning i markedet, kan du gå i samarbeid med leverandører og/eller forskningsmiljøer om å utvikle nye løsninger.
Hvis det etter en grundig behovsvurdering og dialog med markedet har blitt klart at behovet ditt ikke kan dekkes av eksisterende løsninger, kan det være aktuelt å utvikle nye løsninger sammen med leverandører og/eller forskningsmiljøer.
Det er flere metoder du kan bruke for å gjennomføre slike utviklingsprosesser, og her kan du lese mer om dem:
- Innovasjonspartnerskap
- Før-kommersielle anskaffelser
- Plan- og designkonkurranse
- Konkurransepreget dialog
- Forsknings- og utviklingskontrakter
- Best Value Procurement (BVP)
Hvordan velger du riktig prosedyre?
Flytdiagrammet nedenfor viser hvilke vurderinger du bør gjøre ved valg av noen av prosedyrene nevnt ovenfor:

ICLEI, Procurement of Innovation Platform
Hvordan gjennomfører du utviklingsprosessen?
Utvikling av nye løsninger skjer som regel i flere faser. Til sammen utgjør fasene en utviklingsprosess. Det er vanlig å markere overgangen fra utvikling til det at løsningen lanseres i markedet og settes i ordinær drift, som et viktig skille. Stadiene før skillet kaller vi tidlig fase, og det er i denne fasen at utviklingsaktiviteter foregår.
En utviklingsprosess kan deles opp i seks faser:
- idégenerering (forskning)
- konseptfase
- prototypefase
- testfase
- markedsintroduksjon
- standardløsning
Figuren under viser hvordan de ulike anskaffelsesmetodene er tilpasset innkjøp i de ulike fasene:
