Standardiserte minimumskrav for utslippsfrie byggeplasser

Fra 2027 skal en økende andel av energibruken på byggeplasser bli utslippsfri. Dette er foreslått i ny høring. Oslo kommune har kommet med forslag til lokal forskrift om nullutslippsløsninger, og DFØ foreslår nye tildelingskriterier for utslippsfrihet og drivstoffbudsjett.

Disse temaene preget nettverksmøtet for utslippsfrie byggeplasser 16. juni. Nærmere 80 deltakere fra statlige og kommunale byggherrer deltok digitalt.

DFØ og Miljødirektoratet presenterte forslag til forskrift om standardiserte minimumskrav for bruk av nullutslippsløsninger og biogass i offentlige bygge- og anleggsanskaffelser. Gi ditt svar på høringen innen 12 august.

Oppsummert innebærer forslaget at en økende andel av energibruken på bygge- og anleggsplasser skal være utslippsfri fra to ambisjonsnivåer fra 2027: 5 % eller 10 % av energibruken, med gradvis årlig opptrapping fremover.

Oslo kommune presenterte samtidig status for sitt forslag til en lokal forskrift, som stiller krav til bruk av nullutslippsløsninger og biogass på både offentlige og private bygge- og anleggsplasser i Oslo. Dette har vekket stor interesse og inspirert flere kommuner til å vurdere tilsvarende regulering.

DFØ presenterte i tillegg nye tildelingskriterier knyttet til grad av utslippsfrihet og drivstoffbudsjett for å støtte mer standardiserte og effektive anskaffelser. Erfaringer fra pågående prosjekter i kommuner og hos statlige aktører, som Statens vegvesen, viser økt tempo og vilje til å vurdere utslippsfrie maskiner før alle utlysninger. Samlet peker møtet på at utslippsfrie byggeplasser er i ferd med å gå fra pilot til skalering der tydelige krav, bedre data, koordinert virkemiddelbruk og forutsigbare støtteordninger blir avgjørende fremover.

Publisert: 22. juni 2026

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.