Personas – metode for å formidle behov

Personas går ut på at det gjennom såkalte personas illustrerer og formidler brukeren(s) situasjon, opplevelser og ønskede scenarioer.

Publisert: 28. jun 2016, Sist endret: 04. Mai 2018

Eksempelet viser hvordan Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) brukte personas på en dialogkonferanse. Personas ble brukt for å kommunisere behov og ønskede funksjonaliteter for en fremtidsrettede selvbetjeningsløsninger på nett for enkle byggesaker - ByggLett. Behovene ble formidlet gjennom garasjebyggeren Sjur.

På dialogkonferansen sto Sjur selv på scenen og fortalte om sin bruk av søknadstjenesten, slik den kunne være en gang i fremtiden. På den måten skjønte alle veldig godt hva som var behovet for løsningen.

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

Hjelp oss å bli bedre
*